publicznie

Od czasu do czasu postanowiłem publikować na blogu dłuższe, w 100% subiektywne, notki o interesujących mnie artystach. Podmiot często jest bardziej interesujący od przedmiotu, a przynajmniej wzbudza większe kontrowersje. Nie można pominąć również faktu, że ludzie tylko dlatego TO kupują, bo nosi skandaliczny odcisk. A poza tym celebryci mają marketingowego nosa.

To be honest, I like naked women more than most people. Vanessa Beecroft

Co wspólnego mają Kanye West, Amber Ross, Vanessa Beecroft i Jeffrey Deitch?

1i2i3

Wszyscy podlegają pod kategorię celebryta. Pierwszy to muzyk i producent. Spragnionej plotek gawiedzi znany z tego, że zmienia dziewczyny jak rękawiczki. Druga znana jest ze związku z tym pierwszym, częstych zmian ubrań i obfitych kształtów, a także okazjonalnych imprez z najbardziej „opiniotwórczym” blogerem. Czwarty znany jest jako właściciel prestiżowej nowojorskiej galerii, który nie tylko zna się na sztuce współczesnej, ale również na umiejętnym podbijaniu medialnego szumu.

Wreszcie trzecia, ale najważniejsza osoba w tym zestawieniu. Zarówno celebryta, jak i artysta, do tego szumna i medialna osobowość. Vanessa Beecroft.

Znany schemat nieszczęśliwego dzieciństwa znajduje odzwierciedlenie w jej pracach. Beecroft zaczyna od niewinnych zabaw z jedzeniem, które przeradzają się szybko w obsesję. Nastoletnią Vanessę kompleksy doprowadzą do bulimii. Zaburzenia psychiczne będzie próbowała leczyć fantazjami na temat kolorowego jedzenia. Po latach wspomni, że jadła wszystko co miało kolor zielony, by potem przerzucić się na biały.

vb_52

Stopniowo dojrzewa w niej wizja późniejszych performance z naczelną, cielesną, ideą. Artystka pracuje w żywym materiale, bada granice jego wytrzymałości. Tworzy kompozycje przestrzenne, pyta o przyzwyczajenia kulturowe, uderza w abstrakcyjne tony, wypycha na plan pierwszy teatralność, by coraz bardziej oddalić się od fizyczności.
Materia, w której pracuje często mdleje, nie wytrzymując posłusznego trwania w milczeniu i epatowania …ale to wszystko zakłada precyzyjnie wyreżyserowane przedstawienie.

vb_46

VB61

Specyfika pracy Beecroft to performance, specyfika jej sławy, to doskonałej jakości zapis performance, który, powielony w postaci fotografii i filmów, objeżdża najbardziej znane galerie i muzea na świecie. Raz oburza krytyków, raz zbywają to milczącym lekceważeniem, ale na brak publiczności nigdy nie może narzekać.

vb_54

W marcu 2009 r. realizuje kolejne przedstawienie. Na uroczystą premierę VB 64 zostają zaproszone, wspomniane wyżej, numer 1 z numerem 2, West dodatkowo filmuje ponad 3-godzinny show. Całość pod patronatem numeru 4.

13 rzeźb, 20 żywych rzeźb – tonacja i materiał na pierwszy rzut oka podobne, różna wytrzymałość na trwanie w bezruchu, różna wytrzymałość na spojrzenia zaciekawionej publiki. W ciągu trzech godzin reakcje publiczności oscylują pomiędzy irytacją, a skojarzeniami związanymi ze śmiercią, fizjologią, z daleka dobija się wątek etniczny.

W głowach mają kołatać się renesansowo-pompejańskie obrazy.

vb_64

Wnioski, które nasuwają się same:
– korelacje marketingowe – sprawny marketing rozgrywany pod sztandarem Deitch’a, w akompaniamencie nr 1 i w otoczeniu skandalizującej famy, która ciągnie się za artystką = sukces gwarantowany,
– korelacje lustrzane – przy okazji gwiazdy, parę gwiazdeczek ma szanse zaświecić jasno odbitym światłem.

A prosta zależność fizyczna rozpraszania odbiciowego od lat znajduje potwierdzenie w showartbiznesie.

Rada: Shine!

PS. Polskim akcentem jest strona Deitch Gallery.


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s