webart_1

Cechami skutecznego banera są przede wszystkim przyciągający oko i oryginalny wygląd, do tego zwięzły komunikat spuentowany nieśmiertelnym call to action, który, z powodu automatyzmu userów, zmienia się często w call to delete albo adblock.

Sztuka współczesna lubi bieguny skojarzeniowe i skrajne emocje.

young-hae-chang-heavy-industries

A jak to się ma do „artystycznej” strony komunikatu? The Artist In Residence (wcześniej Project Space) na stronie ArtReview prezentują dobry sposób na wzięcie głębokiego oddechu i …odzyskanie spooookooojuuuuu – zzzzzzzzzzzz:

… high-impact propositional, narrative, interactive, or text-and-image-based works in the form of slideshows, videos and animations — all to give pause in the fast-moving online environment.

Parę przykładów:

Ján Mančuška „bawiąc” się tekstem, łamie literalne struktury poszerzając znaczeniowe pola. Prosta gra słowami kryje zaskakujące odniesienia.

jan-mancuska_slide1

jan-mancuska_slide3

Wielkie idee pod tytułem: świat bez granic, bez wojen, pełen wiary i miłości zyskują w każdym czasie ponadczasową wymowę. Idea fix Zoë Walker&Neila Bromwich, to międzywymiarowa podróż tropem pirackiej rozgłośni radiowej, w towarzystwie psychodelicznej muzyki i dziwnych odgłosów.

… inspired by the maverick spirit of 1970s offshore pirate radio stations, last summer Walker & Bromwich launched Celestial Radio 87.7 FM, a radio station broadcasting a message of ‚loving awareness’ from The Celeste, a boat – covered in 60,000 inch square mirrored tiles – that sailed off the coast of Kent. Walker & Bromwich responded to the coastal landscape of Kent and its history of painters, poets, writers and visionary thinkers.

celestial-radio-877fm_slide1

celestial-radio-877fm_map

Z innych prac zainteresowały mnie banerowe potyczki Celine Duval i Tauby Auerbach.

Dlaczego nazywam to banerami? Ze względu na formę komunikowania się z widzem, która zakłada większą interaktywność i zaangażowanie, a w praktyce sprowadza się do zabawy obraz + dźwięk.

Jako odskocznia od reklamowej znieczulicy dobrze wpisuje się również w przyzwyczajenia związane z użytkowaniem Internetu. Fakt, że zaprasza do innej zabawy, w której nikt nie chce sprzedawać i oszukiwać działa tylko na +.

Jednak nieszczęsna, mało efektywna, forma wprowadza zbyt duży egalitaryzm – ciężko wytrwać do końca, bo za mało w tym podtrzymujących haczyków. Szkoda również, że większość z tych prac znalazła „jedynie” przedłużenie w Internecie, a stworzone zostały w realu. Adaptacja nie zawsze działa z odpowiednio dużą siłą.

Rada: Direction – forward!


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s